Tuesday, October 13, 2009

Latihan Kebakaran Balai Bomba Arau dengan PAPN Tambun Tulang

TARIKH: 13 OKTOBER 2009

TEMPAT: PUSAT ANAK PERMATA NEGARA,DEWAN SERBAGUNA

PERUMAHAN AWAM TAMBUN TULANG, 02600 ARAU,PERLIS.

TEL: 04-986 2677 FAX: 04-9862675

MASA : 9.00 PAGI – 11.OO PAGI


PENDAHULUAN

Pada 13 oktober 2009 telah diadakan latihan kebakaran daripada pihak bomba Arau. Seramai 6 orang anggota bomba telah datang ke PAPN Tambun Tulang untuk menjayakan aktiviti latihan kebakaran bersama anak-anak PAPN dan juga pendidik serta pembantu pusat. Seramai 23 orang kanak-kanak PAPN bersama 3 orang pendidik dan 1 orang pembantu pusat telah mengikuti aktiviti latihan kebakaran ini. Program latihan kebakaran ini mengambil masa lebih kurang 2 jam.

AKTIVITI YANG DIJALANKAN.

Aktiviti yang dijalankan bersama pihak bomba ialah di mana pihak bomba menayangkan video serta rakaman berkaitan api dan kebakaran. Di samping itu turut diperdengarkan lagu-lagu yang berunsur teladan berkisar kebakaran kepada yang mengikuti aktiviti ini.

Selain daripada itu pihak bomba juga menunjukkan cara-cara untuk menyelamatkan diri apabila berlaku kebakaran kepada anak-anak PAPN. Antaranya ialah cara-cara berguling apabila baju mereka terbakar serta merangkak apabila keadaan PAPN dipenuhi asap yang tebal. Setiap kanak-kanak diberi peluang dan tunjuk ajar bagaimana cara yang betul ketika merangkak dan juga berguling.

Selain daripada itu guru-guru dan pembantu pusat juga diberikan pendedahan penggunaan pemadam api serta cara-cara menyelamatkan kanak-kanak ketika kebakaran ataupun kecemasan.

Pihak bomba juga telah menjadikan kanak-kanak di PAPN Tambun Tulang ini sebagai anak angkat pihak bomba di bawah program 3K. Selain memberikan info berkaitan keselamatan, kanak-kanak dan juga pendidik dibekalkan buku-buku yang dapat memberi manfaat. Antaranya bagi pendidik, dibekalkan buku bagaimana cara untuk menjaga keselamatan bangunan. Bagi kanak-kanak dibekalkan buku yang mengandungi pelbagai aspek seperti mewarna, huruf dan juga info berkaitan menjaga keselamatan.

Kanak-kanak juga diberi peluang untuk menaiki lori bomba. Ini adalah bagi memberi pendedahan kepada kanak-kanak akan keadaan di dalam lori bomba serta peralatan yang digunakan ketika memadam kebakaran.

PENUTUP

Dengan mengadakan Program keselamatan bersama Bomba Arau ini pihak PAPN terutamanya kanak-kanak dapat pengalaman sebenar mengenai fungsi dan juga peranan bomba. Disamping itu juga dapat memberikan kesedaran kepada kanak-kanak bahaya api yang kecil pada mulanya menjadi kawan boleh menjadi lawan.

Selain itu, ia juga dapat memberikan informasi yang terkini kepada pendidik disamping meningkatkan penguasaan dari aspek keselamatan. Harapan PAPN Tambun Tulang adalah diharapkan program ini akan ada kesinambungan lagi agar meningkatkan lagi mutu kerja dalam aspek keselamatan dan juga informasi berguna.


0 comments:

Post a Comment